سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با TRUNK در ایزابل

سلام . با مبحثی دیگر از مجموعه مقالات آموزش پیاده سازی VOIP با سیستم تلفنی ایزابل در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش VOIP فیجیکا می‌خواهیم تنظیمات و انواع Trunk در ایزابل را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید .

کاربرد ترانک در ایزابل چیست ؟

به طور کلی برای مفهوم ترانک در مباحث مختلف شبکه می‌توان تعاریف متفاوتی را مطرح نمود ، مثلا در مباحث زیرساختی شبکه از ترانک به عنوان مسیری برای عبور ترافیک تمامی شبکه یا VLanها یاد می‌شود اما اگر بخواهیم مفهوم و کاربرد راه اندازی VOIP در ایزابل را به صورت خیلی ساده مطرح کنیم ، می‌توانیم بگوییم ترانک‌ها مسیر‌هایی هستند که از آن‌ها برای برقرای ارتباط سیستم تلفنی با گیتوی‌ها ، مراکز تلفنی دیگر ، مراکز مخابراتی و … استفاده می‌کنیم . پس می‌توان گفت اگر می‌خواهیم تماس‌های ورودی یا خروجی مرکز تلفن خود را تنظیم کنیم ، ساخت ترانک در ایزابل از اولین اقدامات برای اجرای این سناریو می‌باشد .

آشنایی با انواع ترانک در ایزابل :

برای این که انواع Trunk در ایزابل را معرفی کنیم بهتر است نگاهی به تنظیمات این مبحث انداخته و برخی بخش‌ها را بررسی کنیم .

Trunk در issabel?

ترانک در ایزابل?

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید ، برای برقراری ارتباط مرکز تلفن ایزابل با تجهیزات و ادوات مختلف می‌توانیم از انواع مختلف ترانک‌ها استفاده کنیم که در ادامه به طور خلاصه کاربرد هر یک را معرفی می‌کنیم .

  • SIP Trunk : این نوع یکی از متداول‌ترین نوع ترانک‌ها می‌باشد که می‌توانیم از آن برای برقراری ارتباط با انواع تجهیزات دیگر ، مانند گیتوی‌ها ، مراکز تلفنی دیگر مانند سیسکو  ، تجهیزات مخابرات و … استفاده کنیم که در مقالات بعدی نیز بیشتر با آن سروکار خواهیم داشت .
  • DAHDI Trunk : از این نوع ترانک زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهیم از کارت‌های تلفن مثل کارت FXO برای برقراری ارتباط استفاده کنیم .
  • IAX2 Trunk : به طور کلی پروتکل IAX ، پروتکل اختصاصی سیستم تلفنی Asterisk می‌باشد ، به همین دلیل معمولا از این نوع ترانک بین دو مرکز تلفن تحت استریسک استفاده می‌شود .
  • EMUM Trunk : این مدل از Trunkها در ایران کاربرد زیادی ندارند ، اما به طور کلی می‌توان گفت عملکرد این نوع ترانک شباهت زیادی به سرور‌های DNS در شبکه‌های کامپیوتری دارد .
  • DUNDI Trunk : این مدل از ترانک‌ها نیز عملکردی مانند مدل EMUM داشته و کاربرد‌های خاص خود را دارد .
  • Custom Trunk : در این مدل ترانک می‌توانیم تمامی تنظیمات ترانک را به صورتی Custom متناسب با سناریوی خود ایجاد نموده و ارتباط مراکز تلفنی را برقرار کنیم .

آشنایی مقدماتی با تنظیمات SIP TRUNK :

همانطور که گفته شد ، ترانک نوع سیپ یکی از پرکاربرد‌ترین نوع Trunk در ایزابل می‌باشد که ما عموما از آن برای برقراری ارتباط سیستم تلفنی خود استفاده می‌کنیم . تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید فیلد‌های تنظیمات این نوع ترانک می‌باشد که در این مقاله آموزشی چند فیلد مهم آن را صرفا معرفی می‌کنیم .

ترانک در issabel?

  • Trunk Name : در این فیلد باید یک نام برای ترانک خود وارد کنید .
  • Dialed Number Manipulation Rules : در این بخش می‌توانید تنظیماتی را برای ایجاد الگوی تماس و دستکاری شماره اعمال کنید که در مقالات بعدی با آن بیشتر آشنا خواهید شد .
  • Peer Details : این فیلد مهم‌ترین بخش راه اندازی ویپ تنظیمات می‌باشد که باید در آن اطلاعات و تنظیمات ترانک برای برقراری ارتباط با طرف مقابل خود را وارد کنید . تنظیمات این فیلد متناسب با سناریوی شما متغییر خواهد بود اما به طور کلی پارامتر‌هایی مانند Host که IP طرف مقابل را تعیین می‌کند و یا Port که پورت مورد نظر را تعیین می‌کند در آن وجود خواهد داشت . ( نحوه تنظیم این فیلد را در مقالات بعدی که سناریو‌های مختلف را معرفی می‌کنیم ، بررسی خواهیم کرد . )

مطالب مرتبط با این قسمت از مقالات آموزش پیاده سازی ویپ با ایزابل در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .